Al zigzaggend langs de ijsbrokken varen we de Pia Gletsjer tegemoet. Een muur van ijs van bijna honderd meter hoog. Hoe dichter bij we komen met de zodiac, hoe kleiner ik mij voel. Omdat het een actieve gletsjer is, blijven we op een veilige afstand. Kort daarna wordt duidelijk waarom; na een krakend geluid valt er een ijsstuk ter grootte van een auto in het water. Het geluid dat het creëert is haast net zo indrukwekkend als het vallen van het ijsbrok zelf.
Ontdek Zuid Patagonië
→ Boek hier een reis naar Patagonië: 333Travel, Riksja Travel en Sawadee
Dit zuidelijke deel van Patagonië is alleen te bereiken per cruise
Net zoals de zuidelijk gelegen fjorden en eilanden als tientallen andere gletsjers, ligt Pia in een afgelegen deel van Patagonië. Geen huizen, geen wegen. Sterker nog, dit gedeelte is alleen bereikbaar per cruise met de organisatie Australis. In vijf dagen varen we langs Cabo de Hornos, ongerepte fjorden en (recentelijk ontdekte) gletsjers. In de tussentijd genieten we van het cruise-leven, al turend over zee opzoek naar walvissen. Welkom aan boord.
Ushuaia: startpunt van onze cruise door Zuid-Patagonië
De Australis Cruise vaart van het Argentijnse Ushuaia naar het Chileense Punta Arenas, en andersom. Wij beginnen onze tocht in Ushuaia, tevens het startpunt van onze vierweekse reis door Patagonië. Na een lange dagwandeling checken we aan het eind van de middag voldaan in bij Australis. Voor de komende vijf dagen is boot Stella ons thuis. De cruise begint gelijk goed; vanuit het grote raam in onze kamer turen we naar de omliggende bergen. Op dat moment durven we nog niet te dromen van de uitzichten waarmee we de komende dagen wakker worden.
Cruisen met een internationaal gezelschap
Na een warm welkom van de kapitein en crew laten we Ushuaia al dinerend achter ons. Dat Amerikanen groot fan zijn van cruises vermoedde ik al, maar met achttien nationaliteiten aan boord zijn zij zeker niet de enige liefhebbers. Japanners, Duitsers, Brazilianen, zowat elk continent is vertegenwoordigd. Toch praten we tijdens het eten Nederlands, de tafelschikking is ingedeeld per land. Hoewel het mijn voorkeur heeft om aan de andere kant van de wereld andere culturen te leren kennen, zijn we gelukkig met gezellige Hollanders ingedeeld.
Rise and shine: op naar Cabo de Hornos, het einde van de wereld
De volgende ochtend gaat de wekker om 05.30 uur, tijd voor de eerste “disembarkment”: op naar Cabo de Hornos! Hoewel het eiland an sich – bebouwd met monument, kapel en vuurtoren – niet heel spectaculair is, is het toch een bijzondere plek. Het is namelijk het zuidelijkste stukje van de bewoonde wereld, Antarctica ligt ‘slechts’ 954 kilometer van ons vandaan. Tevens is het, naar verwachting, ook het zuidelijkste stukje aarde waar ik ooit op zal staan.
Het zuidelijkste stukje van de bewoonde wereld
In 1616 is de Cabo ontdekt door de twee Nederlanders Schouten en Le Maire. Cabo de Hornos dankt haar naam aan de stad waar hun schip gemaakt is: Hoorn. Hoewel je in de geschiedenisboeken leest over de grote rol van Nederlanders in de 17e eeuw, is het toch bijzonder om te realiseren dat ruim 500 jaar geleden Nederlanders 18.000 kilometer succesvol per boot trotseerden en als eersten voet aan wal zetten.
Wie gaat er nu nog naar dit stukje zuid Patagonië?
Lange tijd was Cabo de Hornos de route om van de Atlantische naar de Pacifische oceaan te reizen. Door de ruige wind en golven zijn hier behoorlijk wat schepen ten onder gegaan. Sinds de aanleg van het Panama kanaal wordt Cabo de Hornos voornamelijk door reis- en zeilfanaten bezocht.
Wonen in de vuurtoren op Cabo de Hornos
Bij de vuurtoren aangekomen, ontmoeten we de marine officier. Samen met zijn vrouw en twee kinderen woont hij op dit eiland. Het is moeilijk voor te stellen hoe hun dagelijkse leven eruitziet. Door de kou en harde windstoten groeit hier vrijwel niks. En door de forse wind behoort ontspannen buitenspelen ook niet tot de mogelijkheden. Maar dat het een woonplaats aan het einde van de wereld is, dat is zeker.
Gletsjers bewonderen van dichtbij
De volgende dagen staan de gletsjers centraal. In het zogenaamde Magellan gebied liggen drie gletsjergebieden: Northern Patagonien Icefield, Southern Patagonian Icefield en de Darwin Mountain Range Ice Field. In totaal beslaan deze gebieden bijna 20.000 vierkante kilometer. Hoewel Pia, de eerste gletsjer die we zien, een onuitwisbare indruk achterlaat, verrast elke gletsjer me weer. En na vijf dagen weet ik het zeker; lelijke gletsjers bestaan niet in Patagonië.
Hoe de wind in zuid-Patagonië soms roet in het eten gooit…
Tijdens de cruise maak ik ook kennis met de zogenaamde Patagonische wind. Voorafgaand waarschuwden de locals me al voor de kracht en onvoorspelbaarheid hiervan, maar op de boot begrijp ik pas écht wat ze bedoelen. De wind is zo krachtig dat ik de reling op het bovendek niet los durf te laten. Zeker niet wanneer ik ’s ochtendsvroeg in mijn eentje op het dek aanbeland… De harde windstoten van wel 10 knopen (en dus meer dan 100 km per uur), creëren hoge golven, zelfs de boot deinst heen en weer. En hoewel cruise-organisatie Australis alles op alles zet om de expedities door te laten gaan, zorgt het weer helaas voor een té onveilige situatie: onze expeditie wordt geannuleerd. Helaas missen wij hierdoor de Magellanic pinguïns en diens harige kuikens op Magdalena eiland.
Vijf dagen rust? Vijf dagen actie!
Na vijf dagen komt het vaste land weer inzicht, we hebben Punta Arenas bereikt. Voorafgaand verwachtte ik uitgerust aan land te komen. Niets is minder waar; tijdens de vijfdaagse cruise rolden we van de ene excursie in de andere, kregen we presentaties over de flora en fauna en uitleg over de geschiedenis van Vuurland en Patagonië. Uiteraard waren er ook de nodige borrels en diners. Dat boek dat ik dacht uit te lezen bewaar ik dus met plezier voor een ander moment.
Wil je ook zo’n cruise doen? Dit zijn de kosten voor een 5-daagse cruise door Zuid-Patagonië met Australis
Ook zo’n cruise door Zuid-Patagonië doen? Vanwege de excentrieke en afgelegen locatie is de vijfdaagse cruise van Australis niet goedkoop. Sterker nog, het heeft een flink prijskaartje. Afhankelijk van het hoog- of laagseizoen variëren de kosten van 1.565 USD p.p. tot 4.274 USD p.p. Daarnaast kies je ook op welke verdieping je een cabin wilt. Hoe hoger je slaapt, hoe meer je betaalt. Achterliggende reden? Het uitzicht dat je erbij krijgt plus hoe groter je afstand van de motor. Aangezien je in je cabin amper tijd spendeert en je vanaf de lounges ook perfect uitzicht hebt, raad ik aan om een kamer te nemen op de tweede en tevens laagste verdieping. Bekijk voor actuele kosten de website van Australis.
→ Nederlandse reisorganisaties met reizen naar Patagonië: 333Travel, Riksja Travel en Sawadee