Als je met de auto naar of door Frankrijk reist, zijn er een aantal verplichte items die je in je voertuig moet hebben en bepaalde verkeersregels waar je rekening mee moet houden. Het niet bij je hebben van deze items kan leiden tot boetes bij controles door de Franse politie. Zorg er daarom voor dat je goed voorbereid op pad gaat, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan. We hebben hieronder de belangrijkste dingen voor je op een rij gezet!
Verkeersregels Frankrijk & Verplichte benodigdheden
→ Lees ook: Roadtrippen in Frankrijk? Dit zijn de mooiste routes
1. Gevarendriehoek
In Frankrijk is het gebruik van een gevarendriehoek verplicht voor alle voertuigen. De gevarendriehoek is een belangrijk veiligheidshulpmiddel dat wordt gebruikt om andere weggebruikers te waarschuwen voor een stilstaand of defect voertuig op de weg. De gevarendriehoek moet worden geplaatst op minstens 30 meter afstand van het voertuig. Ga indien mogelijk achter de vangrail staan. Als je deze voorschriften niet volgt, kan dit leiden tot een boete. Ook het niet hebben van een gevarendriehoek in de auto kan resulteren in een boete van € 135,-. Als het door omstandigheden (zoals een gevaarlijke bocht of een heuveltop) niet mogelijk is om de gevarendriehoek op een veilige plek te plaatsen, ben je vrijgesteld van het plaatsen ervan.
2. Milieusticker
De Franse sticker is een kleurgecodeerde sticker die aangeeft hoe milieuvriendelijk je voertuig is. Er zijn zes categorieën, variërend van categorie 1 (meest milieuvriendelijk) tot categorie 5 (minst milieuvriendelijk). Oudere, meer vervuilende voertuigen krijgen meestal lagere classificaties, terwijl nieuwere, schonere voertuigen hogere classificaties krijgen. De sticker is verplicht in bepaalde milieuzones (Zones à Circulation Restreinte, ZCR) in steden zoals Parijs, Lyon, Grenoble, en Lille.
In deze zones kunnen voertuigen met hogere vervuilingsniveaus worden beperkt of verboden, vooral tijdens periodes van hoge luchtvervuiling. In periodes van ernstige luchtvervuiling kunnen tijdelijke milieuzones worden ingesteld, waarbij alleen voertuigen met bepaalde Crit’Air-stickers mogen rijden. Als je zonder de juiste sticker in een milieuzone rijdt, kun je een boete krijgen van € 68,- (voor personenauto’s en motorfietsen) tot € 135,- (voor vrachtwagens en bussen).
De sticker moet op de voorruit van het voertuig worden geplakt, aan de binnenkant rechtsonder (passagierszijde).
3. Veiligheidsvest of een reflecterend vest
Het is verplicht op per inzittende een veiligheidsvest in de auto te hebben. Het veiligheidsvest moet voldoen aan de Europese norm EN 471 of ISO 20471, wat betekent dat het voldoende reflecterend moet zijn om je zichtbaarheid te garanderen. De bestuurder moet deze veiligheidsvesten binnen handbereik hebben (bijvoorbeeld in het dashboardkastje). Het veiligheidsvest moet gedragen worden als je je voertuig moet verlaten op de rijbaan of vluchtstrook, bijvoorbeeld bij pech of een ongeval. Dit geldt dus zowel voor bestuurders als voor passagiers. Het niet bij je hebben of niet dragen van een veiligheidsvest kan leiden tot een boete van € 135,-. Dit geldt zowel als je het vest niet bij je hebt als wanneer je het niet draagt in een situatie waar dat verplicht is.
4. Alcoholtesters
Hoewel de wet het verplicht stelt, is de boeteverplichting sinds 2013 opgeschort. Dit betekent dat je geen boete krijgt als je geen alcoholtester in je voertuig hebt. De alcoholtester moet voldoen aan de Franse normen, specifiek de NF-norm (Norme Française). Dit betekent dat zowel chemische wegwerp alcoholtesters als elektronische testers die aan deze norm voldoen zijn toegestaan. Het is vereist om minimaal één alcoholtester in je voertuig te hebben. Aangezien een wegwerptester slechts één keer gebruikt kan worden, wordt aangeraden om er meerdere in het voertuig te hebben voor het geval je er een gebruikt hebt. De tester is bedoeld om je eigen bloedalcoholgehalte te controleren voordat je gaat rijden. De wettelijke limiet voor het bloedalcoholgehalte in Frankrijk is 0,5 g/l, en voor bestuurders met minder dan drie jaar rijervaring is deze limiet 0,2 g/l.
5. Reservewiel en banden reparatieset
Het hebben van banden reparatieset is een verplicht onderdeel van de wettelijke eisen voor rijveiligheid. Deze set bevat meestal een luchtcompressor en een flesje met afdichtmiddel om kleine lekken tijdelijk te repareren. Je moet in staat zijn om een lekke band te repareren of te vervangen. Hoewel een reservewiel niet verplicht is, moet je er wel voor zorgen dat je voertuig technisch in goede staat is. Dit betekent dat je banden in goede conditie moeten zijn, met voldoende profiel (minimaal 1,6 mm). Veel moderne auto’s hebben geen reservewiel meer. Hoewel het niet verplicht is, is het meenemen van een reservewiel verstandig Dit kan je veel tijd en ongemak besparen in het geval van een lekke band, vooral als je in afgelegen gebieden reist.
6. Europees schadeformulier
Zorg ervoor dat je een schadeformulier in je dashboardkastje hebt. Als je geen formulier hebt, kun je dit bij je verzekeringsmaatschappij aanvragen. Als je betrokken raakt bij een verkeersongeval in Frankrijk, is het belangrijk om een schadeformulier (ook wel een constat amiable genoemd) in te vullen. Dit document wordt gebruikt om de omstandigheden van het ongeval vast te leggen en is essentieel voor de afhandeling van de verzekering. Het formulier is in de meeste Europese landen hetzelfde en is in meerdere talen beschikbaar. In Frankrijk is het formulier doorgaans in het Frans, maar aangezien het een standaard Europees formulier is, kun je ook een exemplaar in jouw taal gebruiken. De inhoud is hetzelfde in alle talen, wat verzekeraars helpt om het formulier te begrijpen, ongeacht de taal waarin het is ingevuld. Nadat het formulier is ingevuld en ondertekend, stuur je het zo snel mogelijk naar je verzekeraar. Dit helpt bij een snelle afhandeling van de schadeclaim.
7. Rijbewijs, kentekenbewijs en verzekeringsbewijs
Je moet altijd een geldig rijbewijs, het kentekenbewijs (deel 1) van het voertuig en een bewijs van verzekering (groene kaart) bij je hebben. Het niet bij je hebben van een van deze documenten kan leiden tot een flinke boete. Je moet een geldig rijbewijs bij je hebben dat is uitgegeven in een EU/EER-land. Als je een rijbewijs hebt uit een niet-EU/EER-land, moet je mogelijk een internationaal rijbewijs bij je hebben, afhankelijk van je land van herkomst.
Het voertuigregistratiebewijs, ook wel “carte grise” genoemd in Frankrijk, is het kentekenbewijs van het voertuig. Het bevestigt dat het voertuig is geregistreerd en bevat informatie zoals het kenteken, de technische specificaties en de eigenaar van het voertuig. Je moet het originele document bij je hebben wanneer je het voertuig bestuurt. Het is niet toegestaan om alleen een kopie van het kentekenbewijs bij je te hebben.
Het is verplicht om een geldig verzekeringsbewijs bij je te hebben dat aantoont dat het voertuig verzekerd is tegen wettelijke aansprakelijkheid (minimaal WA-verzekering). In Frankrijk wordt het verzekeringsbewijs vaak weergegeven als een “carte verte” (groene kaart), die je van je verzekeringsmaatschappij krijgt.
8. Reserve lampenset en zekeringen
Het wordt sterk aangeraden om een reservelampenset bij je te hebben wanneer je door Frankrijk rijdt. Dit komt omdat het verplicht is om defecte verlichting direct te repareren als je ermee wordt aangehouden. De set bevat vervangende lampen voor je voertuig, zoals koplampen, achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers. Dit stelt je in staat om snel een defecte lamp te vervangen, wat de veiligheid verhoogt. Net als de lampenset is het aanbevolen om een set reservezekeringen bij je te hebben. Als een zekering doorbrandt, kun je die onmiddellijk vervangen en voorkomen dat je zonder essentiële functies zoals verlichting of ruitenwissers komt te zitten.
9. Tolvignetten en tolbetaling
In Frankrijk zijn er verschillende tolwegen (péages) waarvoor je moet betalen om ze te gebruiken. Het is niet verplicht voor de hele reis, maar je moet voorbereid zijn op het betalen van tol op snelwegen. Zorg dat je voldoende contant geld of een creditcard bij je hebt voor tolwegen. In sommige gevallen kan een tolbadge (zoals de Télépéage) handig zijn om sneller door de tolpoorten te gaan. De volgende betaalmethoden zijn beschikbaar.
- Contante betaling: Je kunt tol betalen met contant geld bij de meeste tolpoorten. Er zijn aparte rijstroken voor contante betalingen.
- Creditcard/Debetkaart: Betalen met een creditcard of debetkaart is de meest gebruikelijke methode. Zorg ervoor dat je een kaart hebt met een chip en een pincode, want sommige tolpoorten accepteren geen contactloze betalingen of handtekeningen.
- Télépéage Badge: Met een tolbadge, ook wel Télépéage genoemd, kun je de tol automatisch betalen zonder te stoppen. De badge wordt aan de binnenkant van je voorruit geplaatst en maakt gebruik van een elektronisch systeem dat tolpoorten automatisch opent en de tol afschrijft van je account.
- Geen Tolvignet: In tegenstelling tot sommige andere Europese landen (zoals Zwitserland of Oostenrijk), heb je in Frankrijk geen tolvignet nodig. Je betaalt tol per afgelegde afstand op de snelwegen.
10. Maximum snelheid
Tot slot nog een paar niet geheel onbelangrijke verkeersregels voor Frankrijk: De maximum snelheid die je mag rijden op verschillende wegen! Hou sowieso altijd de borden in de gaten, maar verder kun je ook dit in je achterhoofd houden (en bij regen geldt vaak dat je wat langzamer rijdt, verder hanteert men bij slecht zicht zoals mist 50 km per uur):
- Binnen de bebouwde kom: 50 km per uur
- Op de ringweg rond Parijs: 80 km per uur
- Op tweebaanswegen: 110 km per uur
- Op de autosnelweg: 130 km per uur
- Op overige wegen: 90 km per uur
Nog 5 aanvullende tips en verkeersregels voor Frankrijk:
- Navigatiesysteem: Zorg ervoor dat je navigatiesysteem geen actieve meldingen van flitsers geeft, want dit is in Frankrijk verboden.
- Kinderzitjes: Kinderen onder de 10 jaar moeten in een goedgekeurd kinderzitje of op een verhoogd zitkussen zitten, afhankelijk van hun leeftijd en gewicht.
- Bellen in de auto: Dit mag alleen handsfree, dus niet met oortjes en al helemaal niet met je telefoon in je hand.
- Betaald parkeren: Vrijwel overal in Frankrijk moet je betalen voor het parkeren, hou dit dus goed in de gaten als je ergens je auto neer zet.
- Sneeuwkettingen: Op sommige besneeuwde wegen heb je sneeuwkettingen nodig in Frankrijk. Een rond blauw bord met daarop een autoband plus sneeuwketting betekent zelfs dat sneeuwkettingen verplicht zijn en hiermee mag je max 90 km per uur rijden.
Zorg dat je goed voorbereid op reis gaat, zodat je de reis door Frankrijk zonder problemen kunt maken en boetes kunt vermijden.