Als je op vakantie gaat, wil je natuurlijk dat alles vlekkeloos verloopt. Vertraging, oponthoud of andere ongewenste situaties: daar zit je niet op te wachten. Gebeurt er toch iets vervelends, waardoor je (een deel van) je vakantie mist? Dan kan je vaak een vergoeding claimen bij je annuleringsverzekering. Let wel goed op, want niet in alle situaties heb je recht op een compensatie. Wij vertellen je wanneer dit het geval is.
Situatie 1: je visum is geweigerd
Reis je naar een land waarvoor je een visum nodig hebt, dan ga je ervan uit dat je aanvraag wordt goedgekeurd. Soms wordt een visum echter afgewezen of ingetrokken nadat je je reis hebt geboekt. Dit kan vervelend zijn, vooral als je al op je bestemming bent.
Je annuleringsverzekering kan in zo’n situatie de kosten vergoeden, maar alleen als je van tevoren niet kon weten dat je visum zou worden geweigerd. Controleer daarom altijd of je in aanmerking komt voor een visum voordat je je reis boekt.
Situatie 2: je mist je vlucht door file of ander oponthoud
Sta je in de file op weg naar het vliegveld? Of is er een bovenleiding kapot, waardoor de trein in the middle of nowhere stilstaat en je geen kant op kan? Misschien mis je dan wel je vlucht. Enorm vervelend, vooral omdat je hier zelf geen controle over hebt.
Helaas dekt de annuleringsverzekering dit soort situaties niet. Het is daarom belangrijk om ruim op tijd te vertrekken naar de luchthaven en de verkeersberichten goed in de gaten te houden.
Ook als je je vlucht mist door extreme drukte op het vliegveld, krijg je helaas geen kosten vergoed vanuit de annuleringsverzekering. Zij zien het als je eigen verantwoordelijkheid om op tijd naar het vliegveld te komen. Goed om in dit geval even na te gaan: misschien heb je wel recht op een compensatie vanuit je reisorganisatie of de luchthaven.
Situatie 3: je toegang tot een land wordt geweigerd vanwege stempel
Sommige landen laten je niet binnen als je een stempel in je paspoort hebt van een ander land. Kon je dit van tevoren niet weten? Dan krijg je vaak een vergoeding van je kosten vanuit je annuleringsverzekering. Als je het wél had kunnen weten dat je niet toegelaten zou worden met de stempel, kun je de kosten niet verhalen.
Situatie 4: er is een terroristische aanslag op je vakantiebestemming
Officieel wordt een annulering vanwege terrorische aanslagen niet vergoed vanuit je annuleringsverzekering. Toch zijn er enkele verzekeraars die wel een vergoeding aanbieden, bijvoorbeeld als:
- Je een trip hebt geboekt en vlak daarna wordt er een aanslag gepleegd op je vakantiestemming
- Er na het boeken van je reis een negatief reisadvies wordt ingeroepen op je bestemming
Boek je de reis pas nadat er al een aanslag is gepleegd of negatief reisadvies geldt? Dan krijg je geen geld terug van de verzekering. Bekijk de polisvoorwaarden van een verzekeraar om te zien of je wel of niet recht hebt op een vergoeding bij een terroristische aanslag.
Sluit je annuleringsverzekering op tijd af
Wil je een annuleringsverzekering afsluiten voor je reis? Het is altijd belangrijk om dit uiterlijk binnen 7 dagen na het boeken te doen. Bij sommige verzekeraars kan dit ook nog op een later moment, maar in ieder geval niet als je al weet dat je je vakantie moet annuleren. Je kunt de annuleringsverzekering soms als optie kiezen tijdens het boeken van je vakantie. Ook kun je hem bij je reisverzekering afsluiten als aanvullende optie.
Wees je bewust van de uitzonderingen
Als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten, denk je misschien dat je altijd alle kosten vergoed krijgt wanneer je vakantie (deels) niet door kan gaan. Dit is echter niet altijd het geval: in bovenstaande situaties krijg je mogelijk geen vergoeding. Hou hier dus altijd rekening mee en pas je hierop aan, zodat je de kans dat deze situatie bij jou voorkomt zo klein mogelijk maakt.
Lees ook: