Jammer genoeg weten heel veel reizigers nog steeds niet dat je bij een verstoorde vlucht, denk aan een vertraagde vlucht of geannuleerde vlucht, dat je recht op compensatie hebt. Tijd om daar verandering in te brengen dacht AirHelp en tijdens Passenger Rights Awareness Month willen ze in de maand augustus de kennis van consumenten over passagiersrechten opkrikken. Ze deden al eerder onderzoek naar verstoorde vluchten en de kennis van consumenten en daaruit bleek het volgende, oftewel zo’n Passenger Rights Awareness Month is overduidelijk nodig:
- Onderzoek in opdracht van AirHelp laat zien dat 66% van alle Europese reizigers zich onvoldoende geïnformeerd voelt over hun rechten door de betreffende luchtvaartmaatschappij.
- In totaal is er vorig jaar meer dan 5 miljard euro aan compensatiegeld blijven liggen bij de luchtvaartmaatschappijen.
- Slechts 15% van de vliegpassagiers kent compensatierechten bij verstoorde vlucht.
- AirHelp gaat samenwerkingen aan met diverse partners om het probleem onder de aandacht te brengen bij vliegpassagiers.
Had jij dit jaar last van een vertraagde of geannuleerde vlucht? Ken jij je opties?
Had jij dit jaar een vertraagde of geannuleerde vlucht? Grote kans dat je niet de enige bent, tientallen vluchten waren namelijk alleen al deze zomer verstoord. En het stomme is… zo weinig reizigers weten dan wat hun rechten zijn. Uit een onderzoek dat AirHelp deed bleek zelfs dat 66% van de ondervraagden de luchtvaartmaatschappij in kwestie verwijt niet goed geïnformeerd te zijn met betrekking tot de compensatierechten.
Stel al je vragen tijdens Passenger Rights Awareness Month
Zou je meer informatie willen? Deze maand, tijdens Passenger Rights Awareness Month, kun je alles te weten komen over je rechten bij AirHelp. Reizigers kunnen bij hen namelijk in contact komen met o.a. consumentenorganisaties, reisexperts en advocaten om op die manier meer kennis te krijgen over hun passagiersrechten. Ideaal toch? Als je meer info wilt dan kun je naar het online platform gaan op AirHelp of naar hun social kanalen. Je kan daar al je vragen stellen, als je vertraging hebt gehad of als je vlucht geannuleerd is maar ook als je geweigerd bent bij het boarden.
Er blijft jaarlijks 5 miljard euro liggen
Het onderzoek toonde ook aan dat er jaarlijks meer dan 5 miljard euro (!) aan compensatiegeld in handen van luchtvaartmaatschappijen blijft. Het is dus echt zonde als je niks doet als je een vertraagde vlucht hebt gehad. Jaarlijks hebben namelijk zo’n 13 miljoen mensen wereldwijd aanspraak op een deel van al die miljarden en maar de helft daarvan dient een claim in. Zorg dus dat je bij die helft zit en dien je claim in, dit hoef je dus niet zelf te doen maar je kan je claim gewoon hier indienen en wachten op de uitkomst. Dat zo weinig mensen een claim indienen toont ook aan dat de implementatie van de EC 261-verordening onvoldoende effectief is.
Dit vinden wij en LINDA.reizen ervan
“Reizen is heel populair bij de lezers van LINDA. Hartstikke zonde dat een groot deel van onze doelgroep waarschijnlijk niet weet dat je eerder dan je zou denken geld terugkrijgt bij vertragingen.” – LINDA.reizen
“Dat er steeds meer aandacht komt voor de rechten van vliegtuigpassagiers kan ik eigenlijk alleen maar toejuichen. Als je een mooie rondreis gaat maken in een ver land leg je vaak heel wat neer voor een vliegticket. Vanwege de hoge prijzen verwacht je al dat zo’n vlucht goed geregeld is en als er dan toch vertraging is, is dat niet alleen vervelend maar kan het bovendien van invloed zijn op je hele reis. Als je een rondreis maakt is de kans groot dat je een weinig flexibele reisplanning hebt. Wie weet heb je al hotels geboekt, een huurauto gehuurd of excursies geboekt. Als je een dag of twee later aankomt is je jetlag niet alleen groter, maar kan het ook zo zijn dat je hotelovernachtingen hebt gemist en in het ergste geval heb je ook ingeplande to do’s of excursies moeten overslaan. Bovendien heb je dan kosten gemaakt voor dingen die je niet eens hebt kunnen gebruiken. Als je een vergoeding krijgt van een airline vanwege de vertraging kan het als compensatie dienen voor dit soort zaken.” – Roëll van WeAreTravellers
Dit zijn jouw rechten als je vertraging of een geannuleerde vlucht hebt
Bij een vertraagde of geannuleerde vlucht, en in gevallen van een overboekte vlucht, kunnen passagiers recht hebben op compensatie tot wel 600 euro persoon. Dat is niet niks en geen mini bedrag, dus als je in zo’n situatie bent beland is het zonde om geen claim in te dienen. Je kan dat bovendien gewoon gratis indienen hier. Voorwaarde voor die compensatie is dat de luchthaven van vertrek zich in de EU bevindt of dat de luchtvaartmaatschappij in de EU is gevestigd. Daarnaast moet de vertraging zijn veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappij. De compensatie moet worden geclaimd binnen drie jaar na de datum van de vertraagde vlucht. Buitengewone omstandigheden, zoals een storm of medische noodgevallen, stellen een luchtvaartmaatschappij vrij van hun verplichting tot compensatie.