Wist je dat wanneer je tijdens het backpacken vertraagde, verloren of beschadigde bagage hebt na een vlucht, je hier vaak een vergoeding voor kan krijgen? En dat eigenlijk maar een kwart van de Europese vliegpassagiers een claim indient bij verloren of beschadigde bagage? Bizar toch! Hieronder lees je meer hierover en wat de hoogte van de vergoeding is bij vertraagde bagage of verloren en beschadigde backpacks na een vlucht!
Heb jij wel eens last gehad van beschadigde, verloren of vertraagde bagage?
Als je op bovenstaande vraag “Ja” antwoord dan kunnen we je verzekeren dat je niet de enige bent. Van alle Europese vliegpassagiers heeft namelijk 44% ooit te maken gehad met verloren of beschadigde bagage, zo blijkt uit onderzoek van AirHelp. En nu komt het… Maar 27% daarvan heeft daar ooit een claim tegen ingediend. Terwijl dat gewoon kan! Als jij tijdens het backpacken beschadigde, verloren of vertraagde bagage hebt na een vlucht dan kan je daar wat mee doen. Helaas kent zo’n 85% van de Europese vliegpassagiers zijn rechten niet als het gaat om reizen en wordt er bijna geen claim ingediend. Uit het onderzoek van AirHelp blijkt dat er drie redenen zijn waarom mensen niet zo’n claim indienen. Veel passagiers a) denken dat ze geen recht hebben op compensatie (42%), anderen zijn zich simpelweg niet bewust van hun rechten (36%) en een derde groep weet gewoon niet hoe ze een claim kunnen indienen (24%). Zonde! Dus vandaar dat we jullie even van e.e.a. op de hoogte willen brengen!
Wat is de hoogte van de vergoeding die je kan krijgen?
Je gelooft het misschien niet, maar het is toch echt zo… Volgens het Verdrag van Montreal en het Verdrag van Warschau hebben passagiers het recht om maximaal € 1.300 aan compensatie te claimen bij de maatschappij waarmee je hebt gevlogen. “Wist je dat het Verdrag van Montreal zelfs is aangenomen door meer dan 120 landen? Dit verdrag beschermt passagiers wanneer hun bagage vertraagd, beschadigd of verloren is terwijl zij onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij vallen” aldus Andreas Hermansson die Countrymanager Benelux is bij AirHelp.
Waar kan je dan een claim indienen als je last hebt van beschadigde, verloren of vertraagde bagage na een vlucht?
Natuurlijk krijgt niet iedereen meteen 1.300 euro. Maar wanneer je als reiziger naar een van de 120 landen vliegt die zijn aangesloten bij het Verdrag van Montreal en problemen hebt gehad met je bagage, dan kom je wellicht wel in aanmerking voor deze compensatie. Wat je dan moet doen? Om deze compensatie te ontvangen moet je als reiziger allereerst een claim invullen voordat je de luchthaven verlaat. Dit heet een Property Irregularity Report (PIR) claim voor bagage. Hoe gedetailleerder de claim, hoe meer kans jij hebt op compensatie. Wat voor details dan? Nou, denk bijvoorbeeld aan een gedetailleerd overzicht van de inhoud in je backpack maar ook aan de waarde van ieder afzonderlijk item in jouw bagage. Vervolgens kan AirHelp je eventueel helpen met het indienen van je claim. AirHelp is een claimorganisatie voor vliegpassagiers. Zij hebben onderzoek gedaan onder onder ruim 7.000 Europese vliegpassagiers en zij kwamen er dus achter dat meer dan 70% geen claim indient naar aanleiding van verloren, beschadigde of vertraagde bagage.