Amsterdam dakar challenge pech
Marleen Hoftijzer

Op survivaltocht in de Sahara, wie wil dat nou niet? | Amsterdam Dakar Challenge

Toen ik een jaar of acht was ging ik op ontdekkingsreis uit. Herken je dat? Lopend door de maisvelden met je buurjongen, zusje of vriendje achter je aan? En rond je twintigste nieuwe tochten afleggen met een veel te zware backpack op je rug? Op mijn 20e besloot ik niet te gaan backpacken, maar vrijwillig vijf weken door de woestijn te trekken, geiten te slachten en niet douchen.

Survivallen tijdens de Amsterdam Dakar Challenge

Voor de ware diehards onder ons: welkom in de wereld van de survivaltochten. Wellicht heb je wel eens gehoord van Beyond Borders en de recentere Carbage Run? In 2010 stond ik voor een ander groot avontuur: 7000 kilometer in een oude barrel van Amsterdam naar Dakar te rijden. De Amsterdam Dakar Challenge is een autorally met als einddoel een veiling van de auto’s. Het geld van de veilig komt terecht bij lokale goede doelen. Sinds de eerste rally is er dankzij de teams een opbrengst van ruim drie miljoen gerealiseerd!

Amsterdam Dakar CHallenge weg

Zandstormen, ruzies op straat, zeven trucks met militairen

Mijn vader en ik en nog zo’n veertig andere teams stonden op een koude dag in februari op het strand klaar om te vertrekken. Vele families en huilende vriendinnen werden achterlaten. De eerste dagen smelten de banden zowat op het asfalt van de vele snelle kilometers die worden afgelegd. Zo snel mogelijk naar Marokko, op naar de zon! De laatste meters nog even uitrusten op de boot tijdens de oversteek.

Tussen het gescheur door leer je andere teams kennen. Onstaan er zogeheten colonnes: vijf teams die met elkaar zullen optrekken en elkaar moeten helpen. Via je roadbook check je in bij meeting points. Dit zijn kampen waarbij de hele club weer bij elkaar komt, maar tussendoor moet je het met jouw colonne zien te rooien.

Tip voor als je meedoet aan de Amsterdam Dakar Challenge

Kies mensen uit waar je goed mee op kan schieten, want je spendeert dag en nacht met elkaar en als je ook nog strategisch wilt selecteren: kies mensen die technisch aangelegd zijn. Zo moest mijn vader soms nachtenlang auto’s van anderen repareren. Zelfs van oude pannetjes kon hij nog onderdelen maken die vervangen moesten worden, want eenmaal in het binnenland van Marokko vind je niet snel een autogarage.

Amsterdam dakar challenge onderweg

Met een handdoek om in de wilderis naar het ‘toilet’

Het binnenland van Marokko is een absolute aanrader om met de auto te bezichtigen. Soms leek het dat we in dorpen terecht kwamen waar de kinderen nog nooit een blonde toerist hadden gezien. Mijn ‘yellow hair’ moest aangeraakt worden om te beoordelen of det haren wel echt waren. Onderweg kom je terecht in zandstormen, zie je lege vlaktes en ontdek je wilde kamelen.

Vanuit Marokko steek je door naar Mauritanië. Op dat moment niet het allerveiligste gebied. In totaal reden dan ook zeven trucks met militairen mee, die ons constant in de gaten hielden. Op een kamp zijn geen toiletten (eigenlijk zie je er sowieso niet veel) dus vroeg ik telkens een vriend mee die even een handdoekje voor me hield, want zelfs toen stonden de groene mannen op de uitkijk.

Slapen in originele constructies en rare tenten

Het is koud ‘s nachts. Ik ben blij dat ik op het dak van onze Opel Combo lig, op een matras in een vouwwagen. Avonden lang hebben we gewerkt aan deze constructie en het bleek niet de handigste te zijn tijdens de reis, maar het werkte wel! We hadden beiden een eigen slaapcabine, waar je op dat moment erg dankbaar voor bent, gezien je 24/7 bij elkaar bent. Je ziet veel vrienden deze tocht afleggen, maar ook koppels, vaders en zonen en weinig dochters en vaders. Er ontstaan vriendschappen voor het leven. Na drie weken raak je behoorlijk uitgeput en worden relaties op de proef gesteld. En roept iedereen: dit doen we ooit over!

Amsterdam dakar challenge duwen

Dakar komt in zicht

De laatste week doorkruis je Senegal en ligt Dakar binnen handbereik. Eenmaal bij jouw einddoel krijg je wat rustdagen en bereid je je voor op de autoveiling en het goede doel. Onze auto had het soms zwaar door de kilo’s gereedschap die we hebben gedoneerd aan een timmerschool. Maar de blije gezichten van de scholieren maken het gesjouw driedubbelgoed. Een auto kan honderden euro’s opleveren. Gezien één euro ongeveer gelijk staat aan 700 Franc (Valuta Dakar) kun je nagaan hoeveel geld er geteld moest worden en de stapels biljetten die we in handen kregen.

Amsterdam dakar challenge woestijn

Weinig vrouwen versus veel mannen

Tijdens mijn editie waren er weliswaar acht vrouwen op een groep van tachtig man. Voor mij was het een ervaring van mijn leven en ik kan dit alleen maar aanraden. Ok, je moet niet al te veel luxe verwachten. Zo heb ik geholpen met een geit slachten, kon ik op gegeven moment mijn haar niet meer doorkammen en groefde ik kuilen om onze auto te bevrijden. Maar ondanks dat: Echt doen! Het grote verschil van deze challenges ten opzichte van backpacken is de hechte band die je met elkaar opbouwt, het feit dat je overal kan kamperen en de snelheid waarmee je reist.

Welke challenge kies jij?

Er bestaan diverse rally’s in Nederland, variërend in comfort en uitdaging. Check deze lijst:

The Ramble Rally draait om avontuur en autorijden waarbij je van tevoren geen flauw benul hebt waar je naartoe gaat of waar je terecht komt. Je slaapt tijdens deze rally’s in hotel en alles wordt geregeld. – http://www.ramblerally.nl/

The Cannonballrun is een 8 daagse trip dwars door Europa met maffe opdrachten. Met een auto ouder dan 15 jaar, geheel in stijl, in 5 dagen dwars door Europa. Deze editie gaat via Duitsland, Denemarken, Zweden, uitstapje naar de Poolcirckel, naar Noorwegen. – http://www.thecannonballrun.nl/

Scrapmetal is een 4-daagse rally van Zurich (Nederland), via Duitsland, Tjechië en Oostenrijk naar Zürich (Zwitserland). Overnachting dient door de deelnemers zelf geregeld te worden. – http://scrapmetalrally.nl/

Een portret van twee Amsterdam Dakar Challengers

Zou jij mee durven met een Amsterdam Dakar Challenge?

Bij Amsterdam Dakar kun je voor iets meer avontuur kiezen en dan wel uit de volgende gave routes: http://www.amsterdamdakar.com/

NOORDKAAP CHALLENGE
Zie diepvries trip als een ultieme scout waar je 180 graden aan het stuur moet hebben gedraaid door onbegaanbare bergpassen

MONGOL CHALLENGE
De Mongol Challenge is een trip waarbij je ruim 10.000 km op je banden aflegt door elf erkende landen (en één autonome Communistische republiek).

SIBERIA CHALLENGE
Dit is een ware trip naar de koudste gedeelte op het Noordelijk Halfrond! De Pole of Cold – Verkhoyansk – is een plek van extremen waar ooit de laagste temperatuur is gemeten en waar het kwik in januari rond de -48°Celsius blijft steken.

PEKING CHALLENGE
De Peking Challenge is inmiddels twee keer aangekomen in het Verre Oosten. Voldoende verhalen voor het nageslacht en menig Challenger zal lachend terugkijken op de extremen van de afgelopen Challenges naar Peking.

RED SEA CHALLENGE
Een volwaardige Challenge naar het Midden Oosten; low budget en unsupported. De Sahara was al bekend bij de Dakar challangers en ook de Noordzee moest eraan geloven.

BOMBAY CHALLENGE
Bij deze challenge werden de banden lokaal geregeld; de teams vlogen naar Bombay en stapten daar in een rickshaw.